BROEN KOMMER: Magne Gravås i Contiga ute i skiløypa der hulldekker fra en parkeringsplass skal bli nye broer over elvene i utfartsområdet Sørli i Nittedal.
GJENBRUK: Betongblokkene som utgjør den midlertidige parkeringsplassen ved Mo-senteret i sentrum av Nittedal, skal nå få nytt liv i skiløypene på Sørli.
Gjenbruk av hulldekker gir nytt liv til lysløype i Nittedal
Gjenbruk av hulldekker er sjeldent, og nå skal Contiga gi nytt liv til lysløype i Nittedal, ved å bruke 235 kvadratmeter med betong fordelt på tre nye broer.
Han er primus motor når man sørger for at brukte hulldekker blir en seier både for Contiga og Nittedal Idrettslag.
Hulldekkene har blitt brukt til en midlertidig parkeringsplass ved Mo-senteret i sentrum av Nittedal. I en byggeperiode har hulldekkene gitt parkeringsmuligheter for brukerne av kjøpesenteret – men når det nye Mo-senteret åpner, så er den midlertidige parkeringsplassen overflødig.
- Normalt ville vi sanert betongen fra et prosjekt som dette. Det vi får til nå er en skikkelig vinn-vinn-situasjon. Både for oss og for idrettslaget, sier Gravås.
Han bor selv i Nittedal, og har barn som er en del av skigruppa i idrettslaget. Derfor kjente han godt til at de broene som ligger i skiløypa på Sørli var iferd med å gå helt ut på dato.
- De tre broene som ligger der i dag er mer enn 40 år gamle. De er bygd med gamle telefonstolper og jernbanesviller som er innsatt med kreosot, forteller Ulf A. Dobloug, som er anleggsansvarlig i Nittedal IL.
Han kan fortelle om et svært populært anlegg, som daglig brukes av flere hundre mennesker, men som sto i fare for å bli stengt høsten 2020, på grunn av den dårlige tilstanden på broene.
- Da vi rev den første broen så fikk vi se at broa var pil råtten. Det er lett å se for seg at prepareringsmaskinen kunne gått gjennom, og ut i elva, sier Dobloug.
Han er svært glad for at de nå får helt nye broer, og at hulldekkene fra Contiga gjør prosjektet mye billigere.
- Dette har svært mye å si for aktiviteten i idrettslaget, men også for alle som er glade i friluftsliv i Nittedal. Løypene blir brukt hele året, og vi er avhengige av at broene er i god stand, sier Dobloug.
Unikt pluss-prosjekt
For Contiga er dette også et pluss-prosjekt. Avhendingen av betong er langt fra kostnadsfritt – og montasjen av hulldekkene kommer ikke i nærheten av kostnaden ved å avhende betongen på annen måte.
- Vi synes selvfølgelig dette er veldig bra, og det er svært gledelig at vi kan spille en positiv rolle i nærområdet her i Nittedal, sier Gravås.
Prosjektet er et av de første der man gjenbruker hulldekker i hele verden. Fra før har Veidekke gjort det samme i sentrum av Oslo – og Skanska har en plan om å gjenbruke hulldekker fra Regjeringskvartalet under byggingen av Oslo Storbylegevakt.
De nye broene vil ikke bare erstatte det som finnes i dag. Større bredde gjør at man får en bedre kapasitet i løypene – og for Dobloug i Nittedal IL er det flere muligheter som nå åpner seg, når broene er ferdig monterte i begynnelsen av november.
- Drømmen er en rulleskiløype – og når betongbroene er på plass, så vil vi kunne legge asfalt. Det kunne vi bare drømme om før Contiga kom på banen med sitt prosjekt.
Skigruppa i Nittdal IL har 400 aktive medlemmer, men ifølge Dobloug er dette et prosjekt som flere vil nyte godt av. - Idrettslaget har 2.300 medlemmer, men dette er jo noe alle som benytter utfartsmulighetene til Movann og Ørfiske vil bruke hver gang man skal ut på tur, sier han.